kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶
کیهان بررسی می‌کند

 آمارهای نادرست وزیر اقتصاد فراموشی یا خلاف‌گویی؟!



 
 سرویس اقتصادی-
وزیر اقتصاد دولت چهاردهم که کارنامه ضعیفی در دولت دوازدهم از خود بر جای گذاشته، از سر فراموشی یا خلافگویی، به تحریف آمارهای اقتصادی رسمی پرداخت.
به گزارش کیهان، عبدالناصر همتی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: «می‌گویند اسب زین‌شده تحویل دادیم، چه اسب زین شده‌ای؟ روی تورم ۴۰ درصد، روی دلار ۶۰ هزار تومانی هستیم، کسری بودجه ۳۰ درصدی داریم نرخ بیکاری ۱۳ درصدی داریم.»
تحریف نرخ تورم
وزیر اقتصاد، تورم ۴۰ درصدی را نشانه بحرانی بودن این شاخص دانست. این موضع همتی مصداق گل به خودی بود چرا که دولت دوازدهم که همتی رئیس بانک مرکزی آن بود نرخ تورم را 45 و هفت دهم درصد تحویل داد و رفت اما تورم اعلامی مرکز آمار در پایان دولت رئیسی 34 و هشت دهم درصد است. آنچه همتی در گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفت نشان داد که او و دولت مدعی اصلاح‌طلبی حسن روحانی، چه وضعیت فاجعه‌باری را تحویل رئیسی داده بودند. یادآوری می‌شود همتی چند روز قبل، نرخ تورم را 35 درصد اعلام کرده بود اما در اظهارنظر جدید، پنج درصد به این رقم اضافه کرد.
گویا همتی فراموش کرده که بر اساس آمارهای بانک مرکزی که خودش رئیس آن بود؛ کشور را با تورم نقطه به نقطه نزدیک به 58 و سه دهم درصد به دولت رئیسی تحویل داده بودند. در دوره نزدیک به سه سال ریاست همتی در بانک مرکزی شاهد افزایش بی‌سابقه نرخ تورم در سال‌های پس از انقلاب بودیم اما گویا او خود را به فراموشی زده است. 
عامل جهش تاریخی ارز
وزیر اقتصاد دولت چهاردهم از افزایش نرخ ارز در دولت شهید رئیسی انتقاد کرد. این در حالی است که او در دوره حدوداً سه ساله ریاست در بانک مرکزی در دولت حسن روحانی، ضعیف‌ترین عملکرد تاریخ را در کنترل نرخ ارز بر جا گذاشته است. همتی نرخ ارز را ۹۱۵۵ تومان تحویل گرفت و تا 33 هزار تومان هم برد و با سرکوب لحظه آخری قیمت، 27 هزار تومان تحویل داد. 
مقایسه 2 نرخ رشد اقتصادی
همتی از رشد چهار و نیم درصدی اقتصاد کشور در دولت سیزدهم انتقاد کرد و گفت که باید طبق برنامه رشد اقتصادی کشور به هشت درصد برسد. او این‌جا هم آمار را تحریف کرد. میانگین رشد اقتصادی دولت سیزدهم در سه سال اخیر بیش از پنج درصد است. این در حالی است که در هشت سال دولت حسن روحانی که همتی ریاست بانک مرکزی آن را عهده‌دار بود، متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد (حدود شش دهم درصد) بود و در برخی سال‌ها رشد اقتصادی منفی بود اما دولت رئیسی رشد سالانه شش و یک دهم درصد را هم تجربه کرد.   

 پایین‌ترین نرخ بیکاری
وزیر اقتصاد ادعا کرد که دولت پزشکیان وضعیت اقتصادی کشور را در شرایط وخیم از دولت سیزدهم، تحویل گرفته و برای اثبات ادعایش گفت که نرخ بیکاری ۱۲ تا ۱۳ درصد است. آماری که همتی از نرخ بیکاری ارائه کرد کاملا دروغ است. چراکه نرخ بیکاری در دولت سیزدهم به کمترین رقم تاریخ اقتصاد کشور کاهش یافت.
بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ رکورد تازه‌ای نیز برجا گذاشت که کمترین نرخ بیکاری بهاری در دو دهه اخیر بوده است. نرخ ۷/۷ درصدی بیکاری در فصل بهار ۱۴۰۳، در بین چهار دولت اخیر کمترین محسوب می‌شود. در بین همه دولت‌های پس از انقلاب، بهترین عملکرد در زمینه نرخ بیکاری را دولت شهید رئیسی داشت که توانست در سه سال عملکرد خود نرخ بیکاری را تک‌رقمی کند و متوسط ۸/۸ درصدی را به یادگار بگذارد. تداوم سه سال نرخ بیکاری تک‌رقمی در دولت سیزدهم نشان‌ می‌دهد اشتغال ایجاد شده در این دوره، موقتی و گذرا نبوده و اشتغال پایدار ایجاد شده است.
گفتنی‌ها، درباره سخنان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم بسیار است؛ وزیری که کارنامه ضعیفی در بانک مرکزی دولت دوازدهم از خود بر جای گذاشته و پس از پایان دولت روحانی، هر از چندی با اظهارات شاذ خود، تعجب ناظران را برانگیخت.